More nije uvijek mirno. Dapače, havarije raznih tipova i pogibelj na moru nešto su na što svaki nautičar, profesionalni ili amaterski, mora računati u svakom trenutku kako bi sačuvao svoju, i sigurnost svoje posade. Raznim nesrećama na moru, na žalost, i na Jadranu svjedočimo ovoga ljeta. Ribarica na koju je u Murterskom moru naletjela jahta te pritom usmrtila kuhara, sudar gumenjaka i brodice koja je potom doživjela havariju, nautička ekipa koju je kod otoka Arkanđel uhvatio olujni vjetar…Naravno, nije svaka situacija povod za signalizaciju i odašiljanje poruka pogibelji, no ako do takve prilike dođe nužno je znati kako poziv pravilno odaslati.
Mayday, Mayday
U slučaju teških havarija kada prijeti pogibelj na moru i ljudski su životi u opasnosti, ugroženi brod ima pravo na sva sredstva za privlačenje pažnje, opisivanje svojeg točnog položaja te dolaska do nužne pomoći. Zapamtite – poziv za pomoć predaje se na 16.kanalu. Dakle VHF radijsku postaju prije odašiljanja poziva u pomoć postavite na 16. kanal i spremni ste započeti s procedurom zahtijevanja žurne pomoći.
Riječ MAYDAY najbitnija je riječ koju trebate zapamtiti. Ona je znak pogibelji i signal da Vašem brodu hitno treba priskočiti u pomoć. Poruka koja sadrži ovu riječ ostvaruje prednost nad svim drugim porukama, a svaki je zapovjednik broda koji primi ovakvu poruku dužan priskočiti u pomoć. Iznimka može biti samo jedna – ako priskakanjem u pomoć ugroženom brodu direktno ugrožava vlastiti brod i posadu. No, čak i onda dužan je uključiti se u spašavanje, posrednim kanalima.
Kako onda izgleda pravilno odaslan signal pogibelji? Struktura poziva za pogibelj treba biti ovakva:
– Poruka: MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY
– Ime broda: Ovdje X, X, X, MAYDAY X
– Pozicija broda: Navesti stupnjeve i minute s GPS-a ili karte
– Priroda nesreće: Požar, prodor vode te potonuće, sudar…
– Vrsta pomoći koju tražimo i ostale bitne informacije: Tražim hitnu pomoć, 3 ljudi na brodu, prijem.
Ako se zateknete u situaciji gdje Vam je potrebna hitna pomoć, uz pravilno odaslani signal za pogibelj najbitnije je sačuvati što hladniju glavu. To nije uvijek lako, ali često znači presudnu razliku prilikom sretnih raspleta nemilih događaja. Za kraj si svakako sačuvajte i telefonske brojeve bez kojih se na more ne ide.
To su svakako: 195 – Nacionalna središnjica za usklađivanje traganja i spašavanja na moru
112 – komunikacijski centar za sve vrste hitnih situacija
U našim sljedećim blogovima očekuju Vas i alternativni načini privlačenja pozornosti u hitnim situacijama. Stoga nas nastavite pratiti ovdje kao i na našim društvenim mrežama:
FACEBOOK: https://www.facebook.com/profile.php?id=100094554572988
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/mtcoceanus1/